معرفی فریمورك فلاتر
زمان مطالعه: 5 دقیقه
۱۴۰۲/۵/۳۰

معرفی فریمورك فلاتر

سلام در این در رابطه با آینده فلاتر و بازار کار صحبت می‌کنیم پس در ادامه با ما همراه باش تا در آخر با هم به یک نتیجه خوب برسیم 

تاریخچه فلاتر

فلاتر یک تکنولوژی برای توسعه نرم افزار های cross platform ( چند سکویی ) توسط کمپانی گوگل می‌باشد که در سال ۲۰۱۷ انتشار یافت  و پس از آن فریمورک فلاتر روز به روز محبوبیت بیشتری میانی برنامه نویس های موبایل پیدا کرد. اگرچه فلاتر ساخته شده که با یک برنامه نویسی برای هر پلتفرمی مانند ویندوز، وب، مک و لینوکس اپلیکیشن توسعه داد ولی امروزه بیشتر برای توسعه ی اپلیکیشین اندروید و ‌iOS استفاده میشود و به خوبی توانسته عملکردی نزدیک به اپلیکیشن های توسعه داده شده با تکنولوژی های Native مانند Kotlin  و Swift داشته باشد.

زبان برنامه نویسی فریمورک فلاتر دارت  (Dart) بوده که جزو زبان های سطح بالا محسوب میشود. از ویژگی های مهم زبان دارت می‌توان به type safety و null safety  اشاره کرد که منجرب شده تا زبان برنامه نویسی دارت به غیر از فلاتر در توسعه backend و یا یادگیری ماشین هم مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای فلاتر:

فرآیند تولید اپلیکیشن با استفاده از فریمورک فلاتر بالا بوده و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از شرکت های استارت آپی و شرکت های تولید کننده ی نرم افزار قرار گرفته چرا که با صرف هزینه‌ی توسعه و زمان کمتر محصولات نرم افزاری به بهروه وری میرسد و همچنین فرآیند رفع باگ و اضافه کردن فیچر ( امکانات جدید ) سریعتر خواهد بود.

فلاتر با استفاده از engine  های مختلف در نهایت کد های دارت را به زبان کد های پلتفرم مورد نظر تبدیل کرده و خروجی نهایی پروژه عملکرد و performance نزدیک به اپلیکیشن های توسعه داده شده با کاتلین و سؤیفت را دراست.

در برخی موارد که فلاتر امکان استفاده از قابلیت های توسعه‌ی پلتفرم مورد نظر را ندارد می‌توان از تکنولوژی های نیتو داخل پروژه استفاده کرد. برای مثال در حال حاضر امکان استفاده از کیت توسعه‌ی SenceKit که جهت تولید انیمیشن های سه بعدی در سیستم عامل iOS  استفاده میشود وجود ندارد و میتوان در بخش مورد نظر برای استفاده از امکانات این کیت توسعه از زبان برنامه نویسی سؤیفت (swift) که زبان توسعه پلتفرم های اپل می باشد در پروژه استفاده کرد، در نتیجه محدودیتی در پیاده سازی قابلیت های مختلف وجود ندارد.

از دیگر مزایای فلاتر میتوان از open source  ( متن باز ) بودن آن اشاره کرد و بدلیل جمعیت زیاد کامیونیتی فلاتر محدودیت هایی که امکان دارد در فریمورک وجود داشته باشد روز به روز کمتر خواهد شد و قابلیت های جدید به آن اضافه میشود که سبب آپدیت مستمر و رفع باگ توسط تیم توسعه دهنده شده است.

معایب فلاتر:

·      نیاز به دانش توسعه‌ی نیتو سیستم عامل های ios و اندروید در پیاده سازی امکانات سطح بالا مانند ارتباط اپلیکیشن با دیوایس های پایش سلامت با پروتکول های ارتباطی خاص.

·      عدم تطابق نسخه اندروید و ios بعضی از پکیج ها و نیاز به قائل شدن استثناء در برخی موارد

·      داکیومنت ضعیف در برخی موارد

·      وجود تعدد زیاد state management ها و وابستگی معماری پروژه به استیت منجیمنت

فرصت های شغلی: 

فرصت های شغلی تکنولوژی های مختلف برنامه نویسی بسته به سیستم اقتصادی و رشد صنعت در هر کشور متفاوت است و  این سبب شده تا نیازمندی تخصص ها متفاوت باشد. فلاتر به دلیل مزیت در سرعت تولید اپلیکیشن و وجود یک کدبیس مشترک برای پلتفرم های اندروید و ای او اس موجب شده تا هزینه و زمان تولید اپلیکیشن رو برای شرکت ها بسیار کم کند و برای تولید نسخه ی  MVP (minimum valuable product )  یکی از بهترین گزینه ها برای محصولات شرکت های استارت آپی محسوب میشود. هر چند تعداد اپلیکیشن های تجاری و با حجم کاربر زیاد هم که توسط فلاتر توسعه داده شدند کم نیستند.

در کل برای هر تکنولوژی که توسعه دهنده در آن تخصص کافی  و مهارت داشته باشد بازار کار وجود دارد ولی حجم درخواست و نیاز مشتریان میتواند فرآیند گرفتن پروژه و کاریابی را تسهیل کند.

داخل کشور:

ایران دراری اکو سیستم استارتاپی مناسبی نیست و استارت اپ های کمی به موفقیت و درآمد میرسند اما تقریبا بیشتر موقعیت های شغلی و فریلسنری داخل کشور در حال حاضر برای توسعه اپلیکیشن های موبایل با استفاده از فلاتر میباشد. بدلیل نبودن امکانات زیر ساختی و مدیریت داده در بیشتر شرکت ها و اورگان ها نیاز به وجود اپلیکیشن زیاد شده و فلاتر یکی از گزینه های مناسب در این حوزه می‌باشد. همچنین بومی سازی خدمات مختلف فرصت های شغلی توسعه دهندگان موبایل را افزایش داده و فلاتر از این قاعده مستثناء نیست.

خارج از کشور:

در آمریکا، کانادا و کشور های حوزه خلیج فارس بدلیل وجود اکوسیستم استارت آپی و سرمایه گذاری موقعیت های شغلی مناسبی و زیادی برای فلاتر وجود دارد. اما باید این مورد لحاظ شود که تعدد پروژه های فریلنسری برای فلاتر در این کشور ها زیاد بوده ولی دستمزد و حقوق کمتری برای فلاتر دولوپر ها نسبت به توسعه دهندگان نیتو اندروید و ای او اس در نظر گرفته میشود.

در کشور های اروپایی بیشتر فرصت های شغلی برای توسعه دهندگان نیتو است ولی در سال های اخیر موقعیت های شغلی فلاتر روند رو به رشد در کشور های اروپایی نیز داشته است.

کامیونیتی فلاتر:

فلاتر دارای یکی از مدرنترین کامیونیتی های حال حاضر دنیای برنامه نویسی است.

یکی از سیاست های تیم توسعه فلاتر بر مبنای ارتباط نزدیک با توسعه دهندگان و رشد سریع این تکنولوژی است. برای مثال می توان به برگزاری رویداد های بین المللی در سطح جهان توسط تیم توسعه و اشتراک و استریم رویداد بصورت رایگان برای عموم اشاره کرد. همچنین فعالیت تیم فلاتر در یوتیوب بصورت منظم و بسیار جذاب به شیوه ای که قابلیت های جدید در قالب یک برنامه زنده در یوتیوب اجرا و همان فیچر توسط یک برنامه نویس بصورت زنده کد زنی شده و در قالب یک پروژه اجرا پیاده سازی میشود و این فرآیند با سوال و جواب حاضرین در پخش زنده  اتفاق می افتد.

از طرف دیگر جمعیت بالای توسعه دهندگان فلاتر چه در داخل و چه در خارج از کشور  منجرب به پیدایش کانال های یوتیوب، تلگرام، وبسایت های مختلف تخصصی، کتاب و مقاله های زیادی در این حوزه شده.

 

نمودار زیر مربوط به ترند های وبسایت stackoverflow   هست که میتوانید روند رشد فلاتر رو نسبت تکنولوژی های دیگر برای توسعه موبایل ببینید.

مقایسه فلاتر و سایر تکنولوژی ها

یادگیری فلاتر:

یادگیری فلاتر بسیار سریع و راحت تری نسبت به فریمورک های دیگر توسعه موبایل میباشد، همچنین نقطه ورود خوبی به دنیای برنامه نویسی محسوب میشود. منابع یادگیری زیاد با روش های متنوع سبب شده تا با توجه به سلیقه و شیوه یادگیری که دارید منبع مورد نظر را انتخاب کنید. وبسایت کدنایت نیز برای یادگیری بهتر و اصولی در میان منابع متنوع موجود یک دوره ی پروژه محور برای یادگیر فریمورک فلاتر تدارک دیده که میتوانید از این لینک به آن مراجعه کنید.

پروفایل پویا معروفی

نویسنده مقاله

کارآفرین حوزه‌ی پزشکی، توسعه دهنده موبایل و طراح محصول - هم‌بنیان گذار و مدیر عامل استارت آپ طب یاد - هم‌بنیان گذار و مدیر محصول مرکز مراقبت پزشکی، پرستاری در منزل سوژین - عضو انجمن صنفی رایانه‌ای حضور در پروژه های متعدد داخلی ‌و خارجی بعنوان توسعه دهنده موبایل و طراح محصول - حضور در پروژه های متعدد علوم پزشکی بعنوان توسعه دهنده موبایل

دیدگاه ها و پرسش ها